Mission Afrika

Den 1. oktober 2024 havde vi besøg af Rikke Nielsen, som var kommet for at fortælle os Mission Afrikas arbejde.

Efter en kort præsentation af sig selv, hvor hun bl.a. nævnte, at hun var læreruddannet, havde arbejdet både på efterskole og i folkeskolen, inden hun blev ansat ved Mission Afrika, fik vi en grundig indføring i Mission Afrikas arbejde.

Deres fokus er at forbedre menneskers vilkår i nogle af verdens fattigste lande og at give alle en chance for at høre kristendommens budskab.

Mission Afrika har rige erfaringer med at give stafetten videre. Deres første missionærer rejste ud i 1913, skabte kristne fællesskaber hvor de bosatte sig, og sammen grundlagde de kirker, skoler og hospitaler. Siden har de opbygget én af de største lutherske kirker i verden; ”Kristi Lutherske Kirke i Nigeria”. Det ligger dybt i deres værdier at give ansvaret videre. De kalder det ansvarligt partnerskab.

Siden 2007 har de bidraget med at sende afrikanske kirker til andre steder på kontinentet. Den camerounske kirke og Mission Afrika har sendt 6 præstefamilier fra Cameroun til Mali. Her vokser kirken nu solidt, mennesker kommer til tro, og hele landsbysamfund hjælpes ud af dyb fattigdom og til at forsørge sig selv bæredygtigt.

De har altid arbejdet i grænselandet, hvor kristendommen møder islam: De hjælper forfulgte kristne og konvertitter og bidrager til at de kan leve fredeligt sammen. De rækker kristen næstekærlighed til muslimske samfund for eksempel ved at hjælpe med sundhed, landbrug og uddannelse.

I dag er ca. 50 % af Afrikas befolkning kristne mens ca. 40 % er muslimer.

En aften er satte mange tanker i gang og bekræftede, at man kan gøre en forskel gennem forskellige projekter.

Forstør ved klik